Om TAK-kurset
TAK fordi du spørger er et 16-ugers kursus, som giver dig kommunikationsværktøjer til at afdække og vejlede patienter i at håndtere eventuelle psykologiske og sociale problemstillinger, der vanskeliggør det videre forløb.
Ved at investere blot 1 time per uge til kurset, får du mere viden og opnår flere færdigheder til at identificere problemstillinger og hjælpe din patient på vej – på en måde, der passer ind i lige netop din hverdag og praksis.
Kurset er en del af forskningsprojektet Aktiv Implementering, hvor fysioterapeut og ph.d. studerende Maja Husted Hubeishy undersøger, hvordan kliniske retningslinjer til behandling af patienter med rygsmerter i højere grad implementeres i klinisk praksis.
Få overblik over kursusforløbet
- Roadmappet giver dig et visuelt overblik over kursusforløbets 16 uger
- Aktivitetskalenderen giver dig et overblik over tidsforbruget i kurset, samt hvornår du skal afsætte tid til de enkelte aktiviteter
- Drejebogen giver dig overblik over indhold og forberedelse over kursusforløbet uge for uge.
Velkomstvideo
Se en kort video, hvor Maja fortæller om udbyttet af kurset, og hvorfor det er væsentligt at planlægge forløbet.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.
Afslutnings- og lodtrækningsvideo
Vi er nu nået til vejs ende - tak for jeres store engagement!
I videoen kan I se, hvem der er de heldige vindere af sandwich til hele klinikken.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.
TAK-værktøjet
TAK-værktøjet er et kommunikationsværktøj, som består af 3 elementer:
- Tanker
- Adfærd
- Kontekst.
Værktøjet hjælper dig med at inddrage dine patienters psykologiske og sociale problemstillinger ved at afdække og vejlede patienterne i at håndtere deres tanker, adfærd og kontekst.
T - Tanker
T – tanker handler om, at du bliver opmærksom på uhensigtsmæssige tanker, som patienten kan have om sine smerter. Med uhensigtsmæssige mener vi vrangforestillinger og bekymringer, som for eksempel kan skyldes katastrofetanker, negative forventninger, angst, frygt, nedtrykthed og/eller tegn på depression.
Disse tanker kan være med til at forstærke de smerter patienten oplever, og påvirke patientens adfærd negativt.
A - Adfærd
A – adfærd handler om at blive opmærksom på den adfærd patienten udviser og afdække om eventuelle bekymringer og vrangforestillinger har medført uhensigtsmæssige adfærdsstrategier med nedsat aktivitet- og deltagelsesniveau.
K - Kontekst
K – kontekst handler om at afdække patientens kontekst, dvs. patientens omgivelser. Omgivelser kan påvirke patientens smerteoplevelser positivt og negativt. Manglende eller uhensigtsmæssig støtte fra omgivelserne eller af ydre omstændigheder, som for eksempel højt arbejdspres eller sygdom i familien, kan medføre at patienten fastholdes i en smertetilstand.
Vidensbank
I vidensbanken kan du finde nyttige links til hvordan du som kliniker tilbyder en evidensbaseret praksis.
Evidensbaseret praksis består af 3 elementer:
- Patientens præferencer
- Klinisk erfaring
- Forskningsbaseret viden.
Retningslinjer, podcasts, videnskabelige artikler og andre nyttige links kan give dig et indblik i den forskningsbaserede viden, heriblandt vigtigheden af at inddrage patientens psykologiske og sociale problemstillinger i din kliniske praksis.
Kursusansvarlige
Projektleder: Fysioterapeut og ph.d. studerende Maja Husted Hubeishy
Projektgruppe:
- Fysioterapeut og forsker Nanna Rolving
- Sygeplejerske og forsker Camilla Blach Rossen
- Kiropraktor og professor Tue Secher Jensen
- Fysioterapeut og professor Thomas Maribo
- Fysioterapeut og forsker Jeanette Trøstrup
- Fysioterapeut Malene Joensen
- Fysioterapeut og praksiskonsulent Nils-Bo de Vos Andersen
- Fysioterapeut og praksiskonsulent Bo Albertsen
- Kiropraktor og praksiskonsulent Jeppe Mølgaard Mathiasen
- Kiropraktor Henrik Frederiksen.
Projektet er støttet af:
- Center for Planlagt Kirurgi, Regionshospitalet Silkeborg, Region Midtjylland
- Fysioterapi praksisfonden
- Danske Fysioterapeuter
- Aarhus Universitet