Inden din elev begynder i oplæring
Bestilling af ID-kort
Følgende er proceduren for elever og studerende, der ikke allerede har et personligt ID-kort med rød bagside. ID-kortet bestilles først efter opstart i samarbejde med vejleder.
OBS! Gælder ikke sygeplejestuderende på 1., 7. og internationalt semester, da de ikke få regions-ID og indtil videre skal bruge de gæstekort, som afsnittet har fået udleveret til sygeplejestuderende og SOSU-assistentelever.
- Du skal vælge en adgangskode til dit RegionsID. Den giver også adgang til fotoboksen, hvor du skal tage et foto til dit ID-kort.
- Eleverne og de studerende går herefter i fotoboksen for at blive fotograferet, inden ID-kortet bestilles. I fotoboksen bruger de deres eget regions-ID og den adgangskode, der er oprettet ved aktivering af regions-ID (jf. pkt. 1) for at få tilgang til fotografering.
- Hvis elever og studerende har flere ansættelser og fagroller, skal I informere dem om, at de skal:
- Gå på https://bsk.rm.dk/minprofil og indtaste regions-ID og adgangskode.
- Vælg bjælken 'ID-kort' og herefter 'Informationer på dit ID-kort' for at vælge den rette titel og fagrolle. - Vejleder/leder bestiller herefter ID-kortet
- ID-kortet kan afhentes 1-2 hverdage efter bestilling- skal afhentes personligt her:
-
- RH Viborg: Informationen i åbningstiden
- RH Silkeborg: Informationen i åbningstiden
- RH Hammel: Centerledelsens sekretariat i åbningstiden
- RH Skive: Ved koordinator i Teknisk afsnit på hverdage kl. 09-10
- RH Lemvig: Ved sekretær
- ID-kortet skal herefter aktiveres.
Aktivering af ID-kort
Når elever og studerende har afhentet deres personlige ID-kort, skal ID-kortet aktiveres for at knytte regions-ID sammen med ID-kortet. Følg enten videovejledning eller skriftlig vejledning.
Elever og studerende skal gemme ID-kortet, hvis de igen skal i oplæring eller er i anden ansættelse i Region Midtjylland. Det må vejleder gerne informere dem om.
Kontakt oplæringsvejledere og uddannelsesansvarlige
Regionshospitalet Viborg
Akutafdelingen
- Emma M. Thulin, emmapd@rm.dk
Hjertesygdomme
Hjerteafsnit, tlf. 78 44 82 30
- Pia Sigh Refsgaard, piniss@rm.dk
- Tina Rasmussen, TINAMI@rm.dk
Karkirurgi
Karkirurgisk Afsnit, tlf. 78 44 56 40
- Senia Baltzersen, senia.baltzersen@midt.rm.dk
- Mathilde Haagensen, mathag@rm.dk
Kirurgi
Mavekirurgisk Afsnit, tlf. 78 44 63 90
- Mette Hjøllund Klinge, MEKLIN@rm.dk
Tarmkirurgisk Afsnit, tlf. 78 44 63 90
- Jannie Ansbjerg Nielsen, jaanni@rm.dk
Kvindesygdomme og Fødsler
Fødeafsnit, tlf. 78 44 58 01
- Hanne Maach, Hanne.Maach@viborg.rm.dk
Medicinsk Diagnostisk Center
Medicinsk Afsnit 1, tlf. 78 44 77 10
- Mette D Rasmussen, mette.due.rasmussen@viborg.rm.dk
- Mona Andreasen, Mona.Andreasen@viborg.rm.dk
Medicinsk Afsnit 2, tlf. 78 44 81 10
- Janni Nielsen, Jannie.Nielsen@viborg.rm.dk
- Julie Hellerup Bay, juhepe@rm.dk
Medicinsk Afsnit 3, tlf. 78 44 05 60
- Pernille Holm Jakobsen, peljak@rm.dk
- Ulla Sehested Madsen ULLMAS@rm.dk
Neurologi
Neurologisk Afsnit, tlf. 78 44 60 40
- Tina Sørensen, tina.soerensen@viborg.rm.dk
Afsnit for Rygmarvsskade, tlf. 78 44 61 50
- Mette Bach, MEMAHN@rm.dk
Ortopædkirurgi
Ortopædkirurgisk Afsnit, tlf. 78 44 67 72
- Natascha Lundemann, natlun@rm.dk
- Britta Annette Jørgensen, brijoerg@rm.dk
Regionshospitalet Silkeborg
Center for Planlagt Kirurgi, Ortopædkirurgi
Ortopædkirurgisk Afsnit, tlf. 78 41 61 56
- Mette Tvedergaard Grosen, mettgros@rm.dk
- Katrine Friis Jensen, KARJKO@rm.dk
- Karina Hessellund, KAIHES@rm.dk
Korttidsafsnittet, Tlf. 78 41 66 00
- Susanne J. Loftager Simonsen, susasimo@rm.dk
Regionshospitalet Hammel Neurocenter
Neurocenter Sengeafsnit 1, tlf. 78 41 92 03
- Anja Damsgaard Nielsen, anjadn@rm.dk
Neurocenter Sengeafsnit 2, tlf. 78 41 92 33
- Anja Solberg Eriksen, anjasolb@rm.dk
Neurocenter Sengeafsnit 3, tlf. 78 41 92 64
- Lena Skov Andersen, lekane@rm.dk
Neurocenter Sengeafsnit 5, tlf. 78 41 99 10
- Laura Henneberg Munk, lamunk@rm.dk
Neurocenter Børn og Unge Sengeafsnit 6, tlf. 78 41 93 43
- Katrine Laursen, nannlr@rm.dk
Neurocenter Sengeafsnit 10, tlf. 78 41 93 62
- Anne Sofie Søgaard Ravnsbæk, anervn@rm.dk
Neurocenter Sengeafsnit 11, tlf. 78 41 93 93
- Jeanette Malgård Ottesen, jeanotte@rm.dk
Lemvig Sundhedshus
Neurocenter Sengeafsnit 14, tlf. 78 43 72 33
- Anne Vester Hansen, anvhns@rm.dk
Regionshospitalet Skive
Neurocenter Sengeafsnit 12, tlf. 78 44 61 00
- Henriette Primdahl, henriette.primdahl@viborg.rm.dk
Neurocenter Sengeafsnit 13, tlf. 78 44 61 20
- Gitte Jensen, gileje@rm.dk
Har du spørgsmål i forbindelse med uddannelsen, er du velkommen til at kontakte nedenstående kontaktpersoner.
Anni Marie Seerup
Uddannelsesansvarlig
- Medicinsk Diagnostisk Center
Tlf. 78 44 12 38
Astrid Sejrup Jørgensen
Uddannelsesansvarlig
- Børn og Unge
- Center for Planlagt Kirurgi
- Kvindesygdomme og Fødsler
Tlf. 29 65 26 22
Christine Hald Videbæk
Uddannelsesansvarlig
- Karkirurgi
- Kirurgi
- Ortopædkirurgi
- Operation og Intensiv
Tlf. 21 68 02 15
Simone Kellenberger
Uddannelsesansvarlig
- Regionshospitalet Hammel Neurocenter (herunder sengeafsnit 12+13, RH Skive og sengeafsnit 14, RH Lemvig)
Tlf. 61 68 98 76
Tina M. Hansen
Uddannelsesansvarlig
- Akutafdelingen
- Hjertesygdomme
- Neurologi
Tlf. 21 19 36 88
Oplæring
Du skal være opmærksom på, at det er strafbart at læse i EPJ om:
- Patienter, du ikke plejer
- Dig selv
- Din familie og venner
Somatisk hospitalsoplæring foregår cirka 12 uger som en del af 3. oplæringsperiode.
Planlagte læringsforløb og læringsaktiviteter fremgår af ugeoversigten.
I dit hospitalsoplæringsforløb ligger et tematiseret læringsforløb med fokus på overgange i patientens/borgerens forløb.
Du inviteres til et læringsforløb i Læringscenter Midt, hvor der er fokus på overgange.
- Læringsaktivitet i Læringscenter Midt (se video om Læringscenter Midt længere nede på siden)
- Formålet er tværsektorielt samarbejde med særligt fokus på overgange i patientens/borgerens forløb
Læringsforløb om overgange indeholder:
- Læring i autentiske patientforløb med fokus på tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde i forbindelse med overgange.
- Formålet er, at eleven kan koordinere og gennemføre modtagelse, indlæggelse, overflytning eller udskrivelse af patienter.
- Eleven planlægger og deltager i besøg ved overgange på hospitalerne eller på tværs af sektorer – se idékatalog.
Se nogle af de læringsaktiviteter, der foregår i Læringscenter Midt i videoen.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.
Formålet er, at eleven via deltagelse får forståelse for betydningen af sammenhæng i patientforløb på tværs af sektorer og/eller afsnit. Formålet er også, at eleven får forståelse for det tværsektorielle samarbejdes betydning for patientsikkerhed og oplevet kvalitet for patienten.
Læs også: Vejledning til patientforløbsbeskrivelse og fælles refleksion
Oplæringsmålene er slutmål, og du skal arbejde med alle 20 oplæringsmål i din hospitalsoplæring.
Målene nr. 2, 3, 8, 9, 13, 14, 15, 16 og 17 skal du have et særligt fokus på i din hospitalsoplæring. Se beskrivelsen af disse i dit afsnits oplæringsskema nedenfor.
I skemaets tredje kolonne skal du løbende skrive dine aktuelle læringsmål.
Du skal ved oplæringsperiodens afslutning have nået alle mål på rutineret niveau.
Regionshospitalet Hammel Neurocenter
Regionshospitalet Silkeborg
Regionshospitalet Viborg
DU-IT er en læringsplatform gennem elevens uddannelsesforløb. Gælder kun for elever tilkoblet SOSU Østjylland.
- Består af 2 rum: LÆRINGSRUM og SPOT
- Læringsrum er et arbejdsrum for hver uddannelsesperiode. Eleven arbejder med:
- Bearbejdning af observationer, oplevelser, indtryk i uddannelsesforløbet
- Refleksioner
- Arbejder problemløsende
- Forbereder sig til samtaler
- Referater
- SPOT er den røde tråd i elevens uddannelsesforløb
- Eleven uploader det væsentlige fra hver uddannelsesperiode, fx:
- Referat af samtaler
- Vigtig læring, erkendelse, refleksion fra uddannelsesperioden
- referat af midtvejsevaluering
- Hjælpeskema
- Andet
- Eleven uploader det væsentlige fra hver uddannelsesperiode, fx:
Eleven inviterer vejleder ind i DU-IT.
Se også: Diverse videoer
Ved yderligere spørgsmål kontakt Simone Kellenberger på tlf. 61 68 98 76 eller simone.kellenberger@midt.rm.dk.
- Forventningssamtale
- Vejledningssamtaler
- Midtvejsevaluering
- Slutevaluering
- Hjælpeskema
- Præsentationsstandarder
Præstationsstandarder beskrives som følger i Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, § 40 (link til Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser):
1) Begynderniveau
Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning.
På dette niveau lægges der vægt på personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring.
På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning.
2) Rutineret niveau
Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse, alene og i samarbejde med andre.
På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.
3) Avanceret niveau
Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art.
På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.
Det forventes, at eleven ved hospitalsoplæringsperiodens afslutning har nået alle mål på rutineret niveau.
Elev og vejleder afholder en slutevaluering og sender efterfølgende hjælpeskemaet ifølge vejledning om "slutevaluering" nedenfor.
Der skal ikke udfyldes en oplæringserklæring, da hospitalsoplæringen er en del af 3. oplæringsperiode.
SOSU-assistentelever i hospitalsoplæring følger Hospitalsenhed Midts nærværs- og fraværspolitik.
Eleven skal løbende indberette al fravær, fx sygdom, ferie og omsorgsdage, både til oplæringsted og arbejdsgiver. Eleven skal raskmelde sig til oplæringstedet ifølge afsnittets retningslinjer og via mail til arbejdsgiver.
Til oplæringssted
- Ved fravær kontakter eleven oplæringsstedet telefonisk ifølge afsnittets retningslinjer og senest ved arbejdstidens start. Eleven oplyser om forventet længde af fravær.
- Årsag til sygdom er en privatsag, men en åben dialog om muligheder, elevens ressourcer og behov er afgørende for at forebygge fravær samt tilrettelægge det bedst mulige læringsforløb fremadrettet.
- Oplæringsvejlederen kontakter eleven efter 2 sygedage med henblik på opfølgning.
- Oplæringsvejlederen husker eleven på, at eleven også skal melde fravær til sin arbejdsgiver.
- Når eleven har haft sammenlagt 5 fraværsdage eller 3 korte fraværsperioder, orienterer vejleder den uddannelsesansvarlige.
- Vejleder og uddannelsesansvarlig aftaler tiltag, fx en nærværs- og fraværssamtale.
- Uddannelsesansvarlig orienterer arbejdsgiver og eventuelt skolen. Notat om fraværet sendes til arbejdsgiver.
- Fortsætter fraværet, indkalder den uddannelsesansvarlige eleven til en nærværs- og fraværssamtale efter aftale med arbejdsgiver.
Hjælp til læring i oplæringsperioden.
Du skal gennemføre en række obligatoriske e-læringskurser:
- Håndhygiejne - Bryd smittekæden
- Basal genoplivning - Niveau 2
- Brandskolen
- ABC demensvenligt sygehus
- POCT e-læring (INR, blodsukker eller urinstix) – Tilmelding sker via den lokale POCT-kontaktperson
Vær opmærksom på, at kurserne kun kan gennemføres fra hospitalets computere efter start.
Det er ikke længere muligt at bestille CD-ORD. Eksisterende brugere overgår automatisk til AppWriter.
Adgang til AppWriter for nye brugere skal indtil videre bestilles via HR Uddannelse og Arbejdsmiljø. Kontakt den uddannelsesansvarlige, der er tilknyttet dit afsnit.
Løn og ansættelsesvilkår
Arbejdstidsbestemmelser
Vejledning til arbejdstidsbestemmelse for SOSU -assistentelever vedrørende hospitalsoplæring på Hospitalsenhed Midt
Periodens omfang:
På skoleoplæringsplanerne fremgår start og slutdato for perioden samt om der er indlagt ferie. Skoleoplæringsplanerne findes desuden på skolernes hjemmeside.
Udregning i af timer:
Perioden udregnes ved hele uger, fx 12 uger.
Hvis der er dage omregnes de til decimal, fx 12,2 uger.
Dagene udregnes ved:
1 dage = 0,2
2 dage = 0,4
3 dage = 0,6
4 dage = 0,8
Arbejdstiden er gennemsnitlig 37 timer pr. uge.
Ferie
Alle har ret til 5 ugers ferie ifølge ferielovgivningen samt 6. ferieuge som er overenskomstbestemt.
Hvorvidt eleven har ret til ferien med løn afhænger af, hvornår på året eleven er startet på sin uddannelse samt tidligere beskæftigelse. Eleven skal selv undersøge dette med sin arbejdsgiver.
Eleven kan have mere ferie stående til afholdelse end der fremgår på skole-oplæringsplanen, hvis eleven fx har være sygemeldt eller på barsel. Det skal afklares i samarbejde med elevens arbejdsgiver, hvorvidt det kan afholdes, udbetales eller overføres.
Eleven kan også have 6. ferieuge stående til afholdelse, selvom det ikke fremgår af skoleoplæringsplanen. Det skal ligeledes afklares i samarbejde med elevens arbejdsgiver, hvorvidt det kan afholdes, udbetales eller overføres.
Særlige fridage
- Søgnehelligdage (helligdage der ikke falder på en søndag)
- Skærtorsdag, Langfredag, 2. påskedag, Kristi Himmelfartsdag, 2. pinsedag, juleaftensdag, 1. juledag, 2. juledag og nytårsdag.
- 1. maj har eleven fri klokken 12.00 i henhold til overenskomst.
- Grundlovsdag (5. juni) har eleven fri klokken 12.00 i henhold til overenskomst.
- Nytårsaftensdag har eleven fri i henhold til overenskomst fra kl. 12.00
Som udgangspunkt har eleven fri på helligdage og nedskrivningen på 7,4 timer sker dermed på selve dagen. Hvis eleven skal arbejde på en helligdag, skal eleven have fri på en anden dag, ud over de sædvanlige fridage. Det vel sige, at nedskrivningen på 7,4 timer placeres på en anden dag.
Eksempel:
Oplæringsperiode fra 5. marts 2018 - 27. maj 2018. Perioden har altså et omfang på 12 uger.
Første arbejdsdag i oplæringen er 5. marts 2018 og sidste arbejdsdag 27. maj 2018.
Arbejdstid, gennemsnitlig 37 timer pr. uge = 12 x 37 timer = 444 timer i alt
Søgnehelligdag nedskrivning = 6 x 7,4 timer = 44,4 timer i alt
1. maj nedskrivning = 1 x 7,4 timer =7,4 timer i alt
Timer i oplæringen i alt = 392,2 timer i alt
Eleven må godt arbejde over 37 timer i nogle uger og tilsvarende mindre i andre uger. Normperioden er oplæringsperioden, så vær opmærksom på, at timetallet går op inden perioden udløber.
Overordnet gælder det, at elevernes oplæringsuddannelse afvikles inden for de samme rammer, som for ansatte på oplæringsstedet. Dog med følgende begrænsning, da eleverne ikke får tillæg eller optjener timer til afspadsering:
- Eleven må efter de første 6 måneder af uddannelsen højst arbejde gennemsnitlig hver 2. weekend.
- Eleven må efter de første 6 måneder af uddannelsen højst have 1/3 af arbejdstiden i aften og natperioder.
- Hvis ikke andet er aftalt, skal den enkelte arbejdsdag være mellem 5-10 timer.
- Elever skal overholde 11 timers-reglen i forhold til antal timer mellem 2 vagter, da elever ikke er under lokalaftalen på stedet.
- Eleven skal kende sin arbejdstids placering minimum 4 uger før.
- Eleven må ikke have overarbejde ved oplæringsperiodens afslutning.
- Eleven skal selv tjekke sine lønmæssige forhold under ferie med arbejdsgiver.
- Eleven kan vælge at arbejde i stedet for at afholde ferie.
Mest for oplæringsvejledere og ledere
Vejledning og undervisning af social- og sundhedsassistentelever varetages af oplæringsvejledere i de enkelte afsnit i et tæt samarbejde med afsnittets øvrige plejepersonale.
Oplæringsvejledernes hovedopgave er at koordinere, tilrettelægge og varetage undervisning og vejledning af eleverne i afsnittet. Det sker i samarbejde med eleverne, afsnittets øvrige plejepersonale og ledere samt den uddannelsesansvarlige.
Sygeplejerskestuderende og social- og sundhedsassistentelevers dokumentation i Midt EPJ
Introduktion af sygeplejestuderende og social- og sundhedsassistentelever
Efter- og videreuddannelse, vejledning og supervision af kliniske vejledere og oplæringsvejledere
Regional politik for Grunduddannelser, Region Midtjylland
Lægemiddeldispensering og -administration for social- og sundhedsassistentelever, HE Midt
Regionale retningslinjer for praktik i sygeplejerske- og social- og sundhedsassistentuddannelserne
Andet
- Studerende og elevers læring, når der sker organisatoriske ændringer:
- Vision og strategi for sygepleje:
Uddannelsesudvalget for sygeplejerske og social- og sundhedsassistentuddannelserne har vedtaget nedenstående indsatsområder på Hospitalsenhed Midt 2025 vedrørende sygeplejerskeuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen:
- Implementering af Pædagogisk og didaktisk forståelsesramme for praktikuddannelse af sygeplejestuderende og social- og sundhedsassistentelever i Region Midtjylland, regional supplerende med særlig fokus på Bisgaards model
- Kompetenceudvikling og støtte til kliniske vejledere og oplæringsvejledere med fokus på håndtering af "komplekse praktikforløb"
Social- og Sundhedsuddannelsen er styret af en række love, bekendtgørelser og studieordning.
Du finder uddannelsesordningen og bekendtgørelser på SEVUs hjemmeside her:
Uddannelsesordning: https://www.sevu.dk/Uddannelsesordninger
Bekendtgørelse: https://www.sevu.dk/sevu/uddannelsesbekendtgoerelser-paa-sevus-omraade