Sårcenter Viborg tilbyder telemedinsk sårvurdering til de patientforløb, hvor man vurderer, at det er relevant, og hvor patienterne giver samtykke til det.
Med afsæt i National handlingsplan for udbredelse af Telemedicin (2012) er telemedicinsk sårvurdering implementeret i alle landets kommuner og regioner pr. 31. august 2015.
Telemedicinsk sårvurdering understøtter og forbedrer samarbejdet på sårområdet mellem den kommunale hjemmesygepleje, hospitalet og almen praksis.
Den fælles samarbejdsaftale beskriver kommunikation, dokumentation og samarbejde mellem parterne i arbejdet med telemedicinsk sårvurdering omkring diabetiske fodsår og venøse bensår, der behandles tværsektorielt.
I Sårcenter Viborg inkluderer vi alle sårtyper.
Samarbejdsaftalen om telemedicinsk sårvurdering forankres i Sundhedsaftalen i Region Midtjylland.
Formålet med telemedicinsk sårvurdering er:
- At optimere samarbejdet på tværs af kommuner, hospitaler og almen praksis for herigennem at optimere udredning og behandling af patienter med sår
- At sikre kommunikationen mellem sektorer og sundhedspersoner, så patienterne får den rette behandling
- At sikre at patienter med sår oplever et velkoordineret og sammenhængende behandlingsforløb
- At reducere antallet af ambulante besøg i det omfang det behandlingsmæssigt er forsvarligt
- At de patienter der ønsker kan følge med i behandlingsforløbet via eget login
Den fælles sårjournal
Pleje.net er et webbaseret journalsystem, der udbydes af Dansk Telemedicin A/S. Sårjournalen bruges til kommunikation og dokumentation mellem patient, kommune og hospital, og er derfor et dialogredskab mellem parterne.
Bruger af systemet oprettes med en brugeradgang.
Ved behov for support på systemet kontaktes Fællesservicecenter i RH Midt – læs mere på www.faellesservicecenter.rm.dk.
Hvis det vurderes, at patientens behandlingsforløb egner sig til at indgå i telemedicinsk sårvurdering, orienteres patienten om muligheden.
Visitation til telemedicinsk sårvurdering kræver, at patienten giver samtykke. Samtykket skal afgives på et informeret grundlag, hvilket vil sige, at patienten skal have information om behandlingsmetoden, hvem der får adgang til hvilke oplysninger og have udleveret folderen om telemedicinsk sårvudering.
Hospitalets ansvar
Sårcenter Viborg bruger kun telemedicinsk kommunikation til patienter, der er henvist og vurderet i Sårcentret. I enkelte tilfælde kan der gives råd via Pleje.net i ventetiden op til den første ambulante vurdering.
Når Sårcentret er tilknyttet patientens forløb på Pleje.net, har vi behandlingsansvaret.
Vi bruger pleje.net som dialogværktøj, og bidrager fortløbende med fyldestgørende oplysninger om iværksat sårbehandling og justering af samme.
Vi dokumenterer både i EPJ og på Pleje.net, så de to journaler er identiske.
Vi besvarer spørgsmål i løbet af 24 timer på hverdage.
I akutte tilfælde anvendes telefonisk kommunikation mellem sektorerne.