Neonatalafdelinger står overfor komplekse patientforløb, hvor sygeplejerskers evner til at håndtere sygeplejefaglige-, tekniske- og etiske udfordringer er afgørende for patientsikkerheden. Neonatale børn har ofte flere samtidige medicinske tilstande, hvilket gør dem til en særlig gruppe af multisyge patienter.

Det kan blandt andet inkludere: Respiratoriske problemer (fx RDS, BPD), infektioner og sepsis, neurologiske tilstande (fx kramper, intraventrikulær blødning), ernæringsproblemer og behov for parenteral ernæring, medfødte misdannelser og genetiske syndromer, hjerteproblemer og kredsløbsinstabilitet

Disse tilstande kræver koordineret og specialiseret sygepleje, hvor personalet skal kunne navigere i komplekse og hurtigt skiftende kliniske situationer. Behandlingen afhænger ikke kun af individuelle færdigheder, men af hele teamets evne til at koordinere, skabe  fælles forståelse for hinandens kompetencer og handle hurtigt og sikkert i komplekse situationer. Hvis personalet er usikre på, hvem der kan håndtere hvilke opgaver, kan  koordineringen vakle. De med høj kompetence risikerer at blive overbelastede; andre kan tøve eller føle sig udelukket, usikre på, om de kan bidrage sikkert. Usikkerhed om egne og kollegaers kompetencer kan således føre til suboptimal opgaveløsning, overbelastning og nedsat psykologisk tryghed blandt personalet. Faktorer som i sidste ende kan påvirke patientsikkerheden.

Formålet med projektet er:

At udvikle og afprøve en struktureret intervention til det multisyge barn, der:

  • Synliggør og udvikler personalets kliniske kompetencer.
  • Træner kliniske færdigheder relateret til Fundamentals of Care.
  • Øger psykologisk tryghed og resiliens i teams.
  • Sikrer, at de rette kompetencer aktiveres på rette tidspunkter.
  • Generer forskningsbaseret viden om implementering af en intervention, som skaber patientforløb med høj faglig kvalitet.
  • Metode som overordnet ville kunne anvendes i andre kliniske settings i forbindelse med udvikling og træning af kompetencer.
  • Generer anbefalinger og undervisningsmateriale til det multisyge barn, der kan anvendes på andre afdelinger og af samarbejdspartnere tværsektorielt.

Projektet bidrager til klinik, uddannelse og forskning på følgende måde.

Klinik

Projektet fokuserer på sygeplejefaglige færdigheder og undersøger, hvordan træning og kompetenceafklaring kan styrke resiliens og psykologisk tryghed i behandlingen af det multisyge barn. Dette er centralt for at kunne håndtere uforudsigelige og belastende situationer i neonatal pleje. Både forskning og intervention forankres således i sygeplejerskernes klinisk praksis. Håbet er at generere viden, som kan deles og styrke kompetencekoordination og resiliens i andre afdelinger. 

Uddannelse

Projektets grundtanke er at udvikle personalets individuelle- såvel som teamfaglige kompetencer gennem bl.a. simulationsbaseret undervisning, i samarbejde med MidtSim – center for kompetenceudvikling.

Den planlagte undervisning er:

  • Praksisnær og tilpasset den kliniske hverdag.
  • Fleksibel og justerbar undervejs.
  • Tværfaglig og involverer både ledelse og personale.
  • Baseret på evidens og lokal refleksion, hvilket understøtter individuel, såvel som organisatorisk læring og resiliens.

Forskning

Der vil blive indsamlet forskningsdata løbende gennem hele projektets 12 mdr, med det formål at generere viden om interventionens effekt på sygeplejen til multisyge børn.

Metode
Interventionen vil bestå i forskellige former for simulationstræning og være fleksibel for dermed at give mulighed for justeringer undervejs baseret på, hvad der viser sig nyttigt og meningsfuldt i praksis.

Forskningsmæssigt følges interventionen gennem en proces- og effektevaluering, hvor data indsamles via Mixed methods.

Formålet er at forstå, hvordan interventionen implementeres. Hvilke faktorer der fremmer eller hindrer integrationen i daglig praksis, og hvordan personalet vurderer interventionens relevans og anvendelighed for klinisk praksis. Dataindsamlingen forventes at forløbe over 12 mdr. og underbygges af matchende spørgeskemadata fra en kontrolgruppe udenfor Region Midtjylland.

Datakilder:

  • Feltobservationer og noter fra træningssessioner.
  • Uformelle interviews med deltagere og facilitatorer.
  • Refleksioner fra projektgruppen.
  • Løbende feedback fra afdelingen.
  • Spørgeskema ved start og slut til sygeplejerskerne på neonatalafsnittet med henblik på viden om psykologisk tryghed samt vurdering af egne og kollegaers kompetencer

Selve interventionen bygges op ud fra Aristoteles tre vidensformer (Episteme, Techne og Phronesis og vil bestå af følgende elementer:

  • Simulationsbaseret læring, i samarbejde med MidtSim.

Herunder: Undervisning i evidensbaseret viden om sygepleje til det multisyge barn,
Færdighedstræning, Visually Enhanced Mental Simulation (VEMS), in situ simulation.

  • Digitale læringsformer: Podcast, video, refleksionsværktøjer.

Resultaterne fra projektet (undervisningsmateriale og metode) skal efterfølgende indgå i oplærings- og introduktionsprogram på afsnittet.

Projektet gennemføres i samarbejde med MidtSim, Koncern HR – Center for kompetenceudvikling.