Universitetsklinik for Innovative Patientforløb (UCIP) blev oprettet i 2013 og har siden 2024 haft en professor ansat på fuld tid. UCIP har som opdrag at bidrage til ”Fremtidens sundhedsvæsen” og skabe ”De praktiserende lægers hospital”.

En væsentlig del af dette omfatter at skabe forløb for udredning, behandling og opfølgning i et tæt klinisk samarbejde mellem almen praksis og hospitalet. Det kræver at man skaber innovative forløb også internt mellem specialerne og afdelingerne på hospitalet.

UCIP bygger på ”Integrated care” som er en innovativ tilgang til at optimere patientens oplevelse og resultat ved at skabe et sammenhængende og effektivt sundhedssystem.

Det kræver en grundlæggende ændring i, hvordan sundhedsvæsenet organiseres og har potentialet til at skabe:

  • øget faglig kvalitet,
  • øget omkostningseffektivitet,
  • øget patientevaluering og
  • øget trivsel for sundhedsprofessionelle.

Ved at levere mere sammenhængende, koordinerede, kontinuerlige og patientcentrerede ydelser skal UCIP bidrage til ny, klinisk og praktisk viden, der skaber overgangen fra fragmenterede og adskilte sundhedssystemer til en model, hvor der er sammenhæng på tværs af sektorer og niveauer.

Fragmenteringen kan føre til dårlig koordinering, hvor patienter, især dem med kroniske sygdomme og komorbiditeter, oplever brudte forløb mellem specialister, praktiserende læger, hospitaler og kommunale indsatser. Det fører til spild, variation, ulighed, fejl og forsinkelser, til skade for det samlede sundhedsresultat.

UCIP arbejder derfor med:

  • Tværsektorielt samarbejde: Vi opstiller og tester når hospitaler, almen praksis, hjemmepleje mv. har fokus en samlet indsats på tværs af sektorer og ikke enkeltydelser.
  • Patientcentrering: Der skal være fokus på patientens individuelle behov og præferencer og er en aktiv deltager i beslutninger om deres egen sundhed.
  • Koordination og kontinuitet: Vi tager udgangspunkt i almen praksis central rolle og tester effektiv kommunikation mellem sundhedsaktører. Fx via video, tværgående konferencer, fælles journaler mv.
  • Multidisciplinære teams: Sundhedsprofessioner arbejder sammen i teams for at den aftalte ydelse.