Baggrund og formål med projektet
PainCare blev oprettet for at imødekomme utilstrækkelig postoperativ smertebehandling blandt patienter med kroniske smerter og højt opioidforbrug. Tilbuddet omfatter telefoniske samtaler mellem smertesygeplejerske og patient før og efter operation med fokus på optimering af medicinsk smertebehandling.
Der mangler dog systematisk viden om, hvordan indsatsen udmøntes i praksis, hvordan patienter visiteres og hvad der virker for hvem.
Formålet er at dokumentere og evaluere PainCare-forløbene for at skabe et solidt grundlag for videre implementering, forbedret ressourceudnyttelse og styrket patientforløb.
Metoder, tiltag og intervention
Projektet gennemfører en systematisk evaluering af PainCare med følgende elementer:
- Datatræk fra BI-datavarehus (2019–2025) til kortlægning af forløb, patientprofiler, antal kontakter og tidsforløb
- Journalaudit på udvalgte patientforløb for at belyse samtalernes temaer og fokus
- Observationer og interviews med patienter og klinikere for at afdække samarbejdsprocesser og oplevet værdi
Kvantitative data analyseres deskriptivt, mens kvalitative data analyseres tematisk. Resultaterne samles til en samlet fortolkning.
Resultater og implikationer for praksis
Projektet forventes at:
- Skabe klarhed over visitationspraksis og forløbstyper
- Bidrage til mere målrettet brug af ressourcer og forbedret koordinering
- Øge patientsikkerhed, tryghed og tilfredshed gennem systematik og gennemsigtighed
- Sikre fælles forståelse og videndeling på tværs af faggrupper og sektorer
- Danne grundlag for fortsat evaluering og implementering af PainCare i Hospitalsenhed Midt
Kontakt
Camilla Blach Rossen
Lektor, ph.d.
Universitetsklinik for Interdisciplinære Ortopædkirurgiske Forløb (UCOP), Center for Planlagt Kirurgi
Tlf. 78 41 60 21