KIF tilbyder en række samarbejder med klinikere, studerende og ledere. Basis er en metodespecifik tilgang til de kliniske og organisatoriske ideer og spørgsmål.
Kvalitet
"Kvalitet i sundhedsvæsenet defineres som graden, hvormed sundhedsydelser øger sandsynligheden for at opnå det ønskede helbredsresultat for patienten eller befolkningen samt afspejler den bedste og nyeste evidens".
(Kvalitetsguiden 2023, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren)
Kvalitetsarbejdet i MDC koordineres af de kliniske sygeplejespecialister i tæt samarbejde med klinikere, kvalitetsansvarlige læger, funktionsledelserne i samtlige specialer og Centerledelsen.
Kvalitetsteamet i KIF bidrager med støtte til eksempelvis planlægning, dataindsamling, udførelse, implementering og evaluering af forbedrings-, kvalitets, og udviklingsprojekter samt understøttelse af driften på organisatorisk plan.
Herunder er der eksempler på nogle af de forskellige opgaver inden for den sundhedsfaglige, den patientoplevede og den organisatoriske kvalitet, som kan koordineres eller varetages af kvalitetsteamet i KIF.
Sundhedsfaglig kvalitet:
- Tovholder/procesleder ifbm. optimering af patientforløb på tværs af specialer og sektorer
- Vurdering af omfanget af nødvendig journalføring
- Tovholder for forskellige arbejdsgrupper i MDC – fx Kost og Ernæring, Hygiejne, Rationel Antibiotika, Dokumentation, Beredskab m.m.
- Undervisning af klinikere
- Analyse af data fra eksempelvis Regionens Kliniske Kvalitetsdatabaser (RKKP) eller BI-portalen
Patientoplevet kvalitet:
- Inddragelse af patient- og pårørendeperspektivet
- Udarbejdelse af patientvejledninger på hospitalets hjemmeside og digitale forløbsguides (Emento)
- Monitorering, analyse og formidling af LUP-resultater i MDC
- Patientsikkerhedsarbejde, sagsbehandling, hændelsesanalyser, igangsættelse af forebyggende og proaktive tiltag ift. utilsigtede hændelser
Organisatorisk kvalitet:
- Systemkendskab og ansvarlige for e-læringskurser, patientsikkerhedsdatabasen, e-Dok m.m.
- Dataunderstøttet tilgang (BI-portalen) til kvalitets- og forbedringsarbejdet ofte med metodisk afsæt i Forbedringsmodellen
- Driftsdata (BI-portalen) til funktionsledelserne og Centerledelsen
- Sikre at De Nationale Kvalitetsmål (https://www.ism.dk/temaer/8-nationale-maal-for-sundhedsvaesenet) følges i MDC med årlig Monitoreringsplan og Dashboard i BI-portalen
- Supervision (plejegruppen, fast supervision med udvalgte områder, debriefing m.m.)
Implementering
Implementeringen stimuleres gennem vidensdeling og kvalitetsudviklingen. Samtidig følger forskningen om vi anvender den viden og om den har den forventede effekt.
Forskning
Forskning samler ny kliniknær viden fra videnskabelig litteratur og initierer projekter i samarbejde med klinikere i MDC, regionale, nationale og internationale partnere. I KIF skal forskningen være udsprunget af et klinisk funderet behov for patienterne og deres forløb. Forskningen har hele tiden et bredt sigte på tværs af sektorer og specialer.
Forskningen er tæt integreret med data og kvalitet og er en fælles kompetence i MDC.
I KIF har vi fokus på:
- Klinisk forskning – som studerer patientnære (”bedside”) interventioner
- Sundhedstjenesteforskning – som studerer strukturer og organisation
Og vi bruger en række videnskabelige metoder som for eksempel:
- Epidemiologisk forskning og register- og databaseforskning
- Dataindsamling via spørgeskemaer og standardiserede informationskilder
- Kvalitativ forskning
Forskning har særlig fokus på at have kompetence inden for:
- Diagnostik af tidskritiske sygdomme
- Multimorbiditet
- Komplekse interventioner
- Tværfaglige og tværsektorielle patientforløb
- Vælg-klogt projekter
- Sundhedskompetence
- Rehabilitering
KIF bidrager til videnskabelig uddannelse og vejledning af praktikanter, forskningsårsstuderende, specialestuderende, ph.d.-studerende.
Forskning understøtter og faciliterer forskning i hele processen og vil gerne inddrages tidligt og huse forskningsprojekter i Medicinsk Diagnostisk Center. Det omfatter sparring til forskningsdesign, skrive protokoller, finansiering samt budgetter, projekthåndtering og at skrive artikler.
Data
Data er helt central i både kvalitet og forskning. Derfor udbygger vi løbende området med indsamling af data, brug af allerede indsamlede data og analyse. Fx tilbyder vi samarbejder omkring:
- Håndtering af RedCap og spørgeskemaer (PROM)
- At få adgang til data og oprensning
- Brug af BI-data, databaser og nationale sundhedsregistre (inkl. DST)
- Databearbejdning og statistisk analyse
- Grafisk fremstilling af data